Kenali Penyakit Asma Aka Semput Aka Lelah.

Penyakit Asma Aka Semput Aka Lelah

Jerebu yang kini muncul kembali dan menyelubungi banyak kawasan di seluruh negara dengan membawa udara tercemar mempunyai impak kesihatan ke atas rakyat Malaysia. KM pun takut nak berada diluar lama-lama. Bila berada di luar rumah, udara yang dihirup sebenarnya mengandungi partikel tercemar yang boleh membahayakan kesihatan terutama bagi mereka yang menghidap asma.

Kenali Penyakit Asma Aka Semput Aka Lelah-1

Kalau dulu-dulu orang tak sebut sakit asma. Yang selalu disebut semput dan lelah. Asma adalah penyakit yang boleh jadi kronik dan tidak boleh diubati. Ia terjadi apabila saluran pernafasan yang menyempit dan menyukarkan pesakit untuk bernafas. Menurut Institut Kebangsaan AS Kesihatan , kira-kira 20 juta rakyat Amerika mempunyai dan kira-kira 9 juta mangsa adalah kanak-kanak.

KM ingat lagi Omak beritahu yang KM sering kena serangan asma yang teruk masa kecik. Kemudian sembuh dengan kaedah perubatan tradisional. Sampai sekarang tak pernah kena asma lagi. Sekarang anak-anak buah KM ada juga yang kena asma.

Apakah itu Penyakit Asma?

Asma berlaku apabila tiub bronkial, saluran pernafasan yang pengangkutan udara ke dalam dan keluar dari paru-paru, menjadi radang dan menutup. Keradangan dan penyempitan menyebabkan dinding bronchial mengetatkan dan saluran pernafasan untuk membangunkan tersumbat lendir yang berlebihan.

Kenali Penyakit Asma Aka Semput Aka Lelah-2

Tanda-Tanda Penyakit Asma.

Tanda-tanda penyakit asma termasuklah sesak nafas, batuk, kesukaran tidur kerana masalah pernafasan , sakit atau sesak di dada, dan semput atau bersiul apabila bernafas. Keterukan dan ketekunan gejala berbeza antara individu.

Kenapa Serangan Asma Berlaku?

Serangan asma berlaku apabila tiub bronkial menutup terlalu banyak , menyebabkan pernafasan membanting tulang dan oksigen dikurangkan diangkut ke organ-organ. Serangan asma yang teruk boleh menyebabkan kematian.

Tanda-Tanda Asma Semakin Teruk

Tanda-tanda penyakit asma semakin teruk termasuk serangan yang lebih kerap dan severer asma, keperluan yang lebih besar untuk bronkodilator (ubat yang membuka tiub bronkial ) dan kadar aliran puncak yang lebih rendah ( ukuran fungsi paru-paru ).

Gejala asma cenderung untuk menjadi lebih teruk pada waktu malam -an dan awal pagi. Alergen, perengsa , bersenam, jangkitan dan cuaca juga boleh memburukkan lagi keadaan.

Rawatan Penyakit Asma.

Terdapat dua jenis rawatan. Sama ada dengan cara melegakan dengan cepat atau rawatan jangka panjang dengan penggunaan ubat pencegahan.

Pengembang brokus (bronchodilater) adalah ubat yang boleh mengembangkan otot di saluran pernafasan bagi menambahkan kemasukan udara ke dalam paru-paru.

Ubat Untuk Penyakit Asma.

Menurut laporan Badan Kesihatan Dunia (WHO) terdapat 330 juta pesakit asma di seluruh dunia.

Asma ialah penyakit ‘asimptomatik’ yang bermakna ia boleh dirawat tetapi tidak akan hilang 100 peratus. Terapi jangka panjang yang disyorkan adalah dalam bentuk steroid melalui penggunaan ‘inhaler’ (alat penyedut udara). Ubat ini diambil sekurang-kurangnya enam bulan dan bergantung kepada serangan asma dan diagnosis doktor. Ubat ada di semua hospital kerajaan secara percuma.

Ubat bagi asma adalah selamat dan tidak mendatangkan kesan sampingan yang begitu ketara tetapi penggunaannya tidak bererti pesakit bebas daripada serangan asma.

Seorang pesakit kanak-kanak masih boleh mendapat serangan asma semasa jangkitan virus serta situasi jerebu.

Tetapi jika asma dikawal secara konsisten, serangan yang datang adalah tidak teruk sangat. Simptom asma adalah berbeza dari masa ke semasa tetapi biasanya ia akan datang dengan teruk pada waktu malam dan awal pagi.

Kesan serangan asma juga berbeza di mana 69 peratus daripada kanak-kanak yang bersekolah tidak dapat hadir ke sekolah selama satu atau dua hari setiap tahun disebabkan serangan asma.

Pemakanan Pesakit Asma.

Ramai pesakit asma seboleh-bolehnya cuba mengelak daripada mengambil makanan yang dikatakan boleh mencetus serangan asma.

Ada yang mengatakan memakan buah-buahan seperti tembikai boleh mencetuskan serangan asma, namun tiada bukti tentangnya. Ada yang mengalami gatal tekak setelah makan rambutan atau oren. Ais juga boleh menyebabkan batuk. Harus diingati juga bahawa terdapat bahan kimia dalam makanan yang diproses yang boleh mencetuskan serangan asma.

1,622 total views, 4 views today

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tags: , , , , , , ,

About the Author

Assalam, Saya Kamal Mustafa (KM). Mula berblogging pada hujung tahun 2007. Cuba mempraktikan Kitab Teknik SEO Merah Jambu yang awesome. Minat dengan fotografi tetapi tidaklah secara serius. Sering menghabiskan masa bersama keluarga. Baru-baru nie cuba berjinak-jinak berniaga kecil-kecilan menjual Ice Blended dan Burger

10 Enlightened Replies

Trackback  •  Comments RSS

  1. Irfan says:

    Sy ada menjual ubat semput atau asma…dapat tahu ubat ni pun sbb sy masa kecil2 dulu selalu asma sampailah arwah datuk saya termimpikan ubat utk sakit asma ni…anak2 sy juga mewarisi sakit asma dr saya .mujur ubat dah ada…anak sy umur baru enam bulan masa kena asma pun sekali minum air rebusan akar tu dah sembuh…siapa2 yg berminat boleh hubungi sy atau wspp di no 0149138831

  2. Oyong Ilham says:

    Ternyata kopi bisa juga untuk obat asma …

  3. Kamal Mustafa says:

    @Dr Muhammad Akbar bin Abdullah : Tq atas tambahan infonya.
    Kamal Mustafa recently posted…Sentiasa Pantau Aktiviti Anak Anda.My Profile

  4. Dr Muhammad Akbar bin Abdullah says:

    Info yang menarik untuk merawat penyakit lelah. Sekadar nak berkongsi, kopi juga didapati dapat melegakan sesak nafas lelah kerana kandungan kafein di dalam kopi mempunyai fungsi yang sama dengan ubat lelah yang bernama theophylline. Ini telah disahkan oleh satu kajian terperinci yang dilakukan di University of Manitoba di Winnipeg.

  5. Nisa says:

    Saya last kene asma masa tingkatan 3, lepas tu lama dah x asma..
    tapi asma dtg semula pd umur 26 tahun

  6. Kamal Mustafa says:

    @Ash : Km masa kecil dahulu memang teruk kena Asma. Omak KM cerita, KM berubat cara kampung dengan ikan haruan. Alhamdullilah sampai sekarang tak pernah kena asma.
    Kamal Mustafa recently posted…Suri Rumah Paling Ramai Berniaga Secara Online.My Profile

  7. ash says:

    Aku ni pun pengidap asma.umur 32.dh besar ni baru kena.kecik2 dulu xde plak sakit ni pun.mmg sakit jiwa kena pnyakit ni.makanan yg aku suka mkn dulu..mnuman berais dh x dpt mkn dh.dh x bole aktif mcm dulu.terlalu sensitif bile dh kena pyakit ni.ini x bole…itu x bole.mmg malang nasib aku dh dpt sakit asma ni.rasa dh sakit mental dh aku!

  8. anonymous says:

    terima kasih kerana kongsi ilmu yg sgt membantu ni.. semoga tuan mndpat ganjaran drp maha pencipta…amiin.

  9. hafiz
    Twitter:
    says:

    alhamdulillah walaupun ada sedara mar yg ada semput ni, keluarga saya takde penyakit ni..
    hafiz recently posted…Panduan peperiksaan Pegawai Arkib S41My Profile

  10. akubiomed says:

    Asma ini perlu berpantang atau mengelak daripada perkara-perkara yang boleh mendatangkan alahan.
    akubiomed recently posted…Keghairahan mengumpul set The Avengers LegoMy Profile

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

Top